חוק חדש יוצא במדינת ישראל בימים אלא. מדובר בחוק שאמור להגן עלינו, צרכניות הקוסמטיקה. מעתה, כך אומר החוק, על כל מוצר קוסמטי: בושם, קרם או איפור תוצמד מדבקת מחיר ל100 מ"ל מתחתיו. "זה אבסורד" מספרת לי ק. מנהלת קוסמטיקה של אחת החנויות הידועות "הרי בבישום המחיר הרשום הוא אף פעם לא המחיר שבו אנחנו מוכרים את הבושם (יש מחירי מבצע והם משתנים לפי הגודל, לפעמים המבצע הוא על הבושם הגדול ולפעמים על הקטן דווקא) באיפור כל המייקאפים שאני מכירה מכילים 30 מ"ל, וכמה קרמים כבר יש שמכילים יותר מ50 מ"ל?" היא שואלת תוך כדי שהיא מעבירה אקדחים לשורת דיילות כועסות:"עד עכשיו הייתי מדביקה שלושה מדבקות על כל בושם: מחיר, מחיר מבצע וזמזם. עכשיו נצטרך לעבוד קשה יותר ולהוסיף מדבקה רביעית עם מחיר ל100 מ"ל" רוטנת ל. דיילת בישום.
![]() |
מדבקת המחיר ל100 מ"ל בתחתית המוצר |
אבל החוק הזה לא יצא עבור דיילות בישום שיודעות בדיוק מתי יש מבצעים איפה מתי ובאיזה גודל כדאי לקנות. הוא יצא בשבילנו הצרכניות שמתבלבלות, ורוצות לעשות השוואה רציונלית של כמות-איכות-מחיר. יצאתי לשטח, השוויתי, ערכתי אינספור חיפושים למחירים וכמויות של מוצרים, והרי התוצאות לפניכם:
לגבי בישום מסתבר שק. צדקה, חוץ משאנל לא מצאתי בושם שמחירו הנקוב הוא מחיר המכירה. מרבית הבשמים הגדולים מכילים 100 מ"ל, כך שהמחיר הנקוב הוא כבר מחיר ל100 מ"ל , והקטנים מכילים 50 מ"ל שזה בדיוק חצי, סליחה להכפיל ב2, לא: לחלק, להכפיל? (מבינות מה הבעיה כשאין דוקטורט במטמטיקה וממהרים?) עם כל זה מצאתי יוצאי דופן וביניהם:
אקווה דה גיו' לגבר: 75 מ"ל.
איסי מיאקי לגבר 125 מ"ל גדול, 75 מ"ל קטן.
ג'ן פול גוטיה 125 מ"ל.
קלואי לוב 75 מ"ל.
ג'ימי צ'ו לאשה 65 מ"ל.
בכל הבשמים הללו היה מחיר מבצע כך שהמחיר ל100 מ"ל לא עזר לי להחליט מה יותר זול, יתרה מזו: אני קונה בושם בשביל ריח ולא בשביל מחיר או כמות, בסופו של יום לא שווה לקנות בושם זול יותר שלא אשים אותו או שלא יהיה לי ריח טוב איתו, כך שהמחיר בתחום הזה פחות חשוב לי, אבל זה אולי שונה לאנשים אחרים. תוך כדי השוואת המחירים לא יכולתי שלא לעצור בפני ז'אדור המרוכז החדש של דיור. הבקבוק שלו שווה לבקבוק של הבושם הישן והידוע, הוא נמכר באותו מחיר בדיוק, רק שבבקבוק החדש התחתית של הבקבוק עבה יותר והוא מכיל 75 מ"ל לעומת 100 מ"ל בבושם הקלאסי מכאן הגעתי למסקנה שלגבי בישום דיור היא המנצחת בהטעיית הלקוחות, וחבל שכך כי יש להם בשמים איכותיים שמוכנים לשלם עליהם את מלוא המחיר.
ג'ימי צ'ו לאשה 65 מ"ל.
בכל הבשמים הללו היה מחיר מבצע כך שהמחיר ל100 מ"ל לא עזר לי להחליט מה יותר זול, יתרה מזו: אני קונה בושם בשביל ריח ולא בשביל מחיר או כמות, בסופו של יום לא שווה לקנות בושם זול יותר שלא אשים אותו או שלא יהיה לי ריח טוב איתו, כך שהמחיר בתחום הזה פחות חשוב לי, אבל זה אולי שונה לאנשים אחרים. תוך כדי השוואת המחירים לא יכולתי שלא לעצור בפני ז'אדור המרוכז החדש של דיור. הבקבוק שלו שווה לבקבוק של הבושם הישן והידוע, הוא נמכר באותו מחיר בדיוק, רק שבבקבוק החדש התחתית של הבקבוק עבה יותר והוא מכיל 75 מ"ל לעומת 100 מ"ל בבושם הקלאסי מכאן הגעתי למסקנה שלגבי בישום דיור היא המנצחת בהטעיית הלקוחות, וחבל שכך כי יש להם בשמים איכותיים שמוכנים לשלם עליהם את מלוא המחיר.
![]() |
התחתית המטעה... |
עברתי למייקאפים. מרביתם אכן הכילו 30 מ"ל, כך שניתן להשוות מחיר בלי המחיר ל100 מ"ל שזה אבסורד לחלוטין, הרי לא קיים גודל כזה. משם הגעתי לקרמים וסבונים: היו קרמים כמו הצהוב של קליניק (אתן יודעות זה מסדרת שלושת השלבים עם השם המסובך?DRAMATICALLY DIFFERENT MOISITURIZING) הקרם אכן הגיע בכמה גדלים, וכך כל הסדרה (סבון, מי פנים, סרום) עם כל זה המשכתי להתבלבל מכיוון שעל כל מוצר הופיע הנחה אחרת: על הסבון הקטן היתה מדבקה של 99 ש"ח, על הגדול 20% (שזה כמה בדיוק, כבר?) ועל הבינוני 25% בנוסף להנחה השונה המחיר ל100 מ"ל על כל אחד מהם היה שונה, הקרם,הסבון והמי פנים נמכרים בגדלים השונים בנפרד או בתוך ערכות בגדלים השונים ובמבצעים שונים! בסופו של דבר המדבקה הלבנה מתחת למוצר רק הוסיפה לי עוד קצת כאב ראש, מבלי לעזור לי ממש, אז חזרתי לאיפור:
הפעם ערכתי בדיקה של המוצר שהוא הכי בעייתי מבחינת כמות: איילנר. ערכתי השוואת מחירים באתרים שונים, וברשתות שונות (אפריל סופר פארם). מסקנה ראשונה שלי מבדיקה זו היא שאתרים כמו סטרוברי עובדים בשיטה הישראלית של מבצעים: יש מחיר רגיל, מחיר שלנו, מחיר פיצוץ לX שעות, מלאי שנגמר, והנחות באחוזים שמוסיפים לבלבל. היתרון הוא שניתן להוסיף ולהוריד מהסל בלי סוף, ובלי דיילת שתשגע אותנו (או שנשגע אותה). עוד יתרון: על כל מוצר כתוב מפורש כמה הוא מכיל, ולא באותיות קטנות. ברשתות החיפוש היה מטיש יותר הכמות היתה כתובה בקטן מאוד, התחרטתי שלא הבאתי איתי כובע קסקט, חליפה עם משבצות וזכוכית מגדלת של בלש, כי באמת היה מדובר פה בעבודת בילוש. בחלק מהאיילנרים כמו הסופר ליינר של לוריאל הצבעוני, הטוש של קרליין ושל מייבליין לא טרחו אפילו להציג כמות! במרבית האיילנרים שבדקתי המחיר ל100 מ"ל לא הופיע, וכששאלתי את הדיילת מדוע, היא סיפרה לי שצריך לשים מדבקה רק כאשר המוצר קיים בכמה גדלים, והאיילנר הזה מופיע רק בגודל אחד, כידוע. זה שיש בחברות אחרות או באותה חברה איילנרים אחרים עם גדלים אחרים זה כבר בעיה אחרת, בעיה של הלקוחה, שתצטרך לסבול את הבורות של חברי הכנסת שחוקקו את החוק בתחום הקוסמטיקה.
מהבדיקה שערכתי ההבדלים בין החברות השונות (ולפעמים אפילו באותה חברה עצמה) היו מהותיות: כך האיילנר שהכיל הכי פחות נוזל היה של סופט טאצ' עם ה0.8 מ"ל שלו לעומת המנצח מבחינת כמות: איילנר של סטנדל עם 9 מ"ל!
בואו ונעשה תרגיל חשבון קצר : סטנדל עולה 170 ש"ח באפריל לפני מבצעים סופט טאצ'101 ש"ח, מכיון שאנחנו קונות רק במבצעים (אנחנו ישראליות, לא?) אז אחרי מבצע: סופט טאצ' עלה 30 ש"ח וסטנדל עלה 130 ש"ח אחרי, חשבון קצר מראה שקניית 10 איילנרים של סופט טאצ' (כדי להגיע לכמות של סטנדל) יעלו 300 ש"ח אחרי הנחה למרות שנראה שסטנדל יקר יותר מסתבר שהוא עולה חצי מזה של סופט טאצ'...
![]() |
והמנצח הוא...סטנדל עם 9 מ"ל! |
אחרי סטנדל המנצחים בכמות היו קרליין אברלסט עם 6 מ"ל שנמכר כרגע ב30 ש"ח אחרי הנחה, והוא מנצח מבחינת כמות-מחיר על האיכות אפשר להתווכח, אני אישית לא אוהבת את העמידות שלו והמלחמה שיש לעשות כדי להסירו.
במקום שלישי מגיע גרלן עם 5 מ"ל שלו, המחיר עם או בלי מדבקה לבנה היה הרבה יותר נמוך ברשת מאששר בארץ (133 ש"ח לפני הנחה בסטרוברי לעומת 250 ברשתות השונות) .
במסקרות ההבדלים היו גם כן מהותיים והגעתי לאותה מסקנה שהגעתי אליה כבר לגבי איילנרים: לא בטוח שהזול הוא זול באמת ולפעמים משתלם לקנות יוקרה במחיר שיוצא בסופו של חשבון, נמוך יותר.
![]() |
קרליין זוכה במקום שני, בשל עמידות מופרזת... |
במקום שלישי מגיע גרלן עם 5 מ"ל שלו, המחיר עם או בלי מדבקה לבנה היה הרבה יותר נמוך ברשת מאששר בארץ (133 ש"ח לפני הנחה בסטרוברי לעומת 250 ברשתות השונות) .
![]() |
גרלן במקום שלישי בעיקר בגלל המחיר... |
במסקרות ההבדלים היו גם כן מהותיים והגעתי לאותה מסקנה שהגעתי אליה כבר לגבי איילנרים: לא בטוח שהזול הוא זול באמת ולפעמים משתלם לקנות יוקרה במחיר שיוצא בסופו של חשבון, נמוך יותר.
עוד מרכיב חשוב עלה מהבדיקה: כל האיילנרים בצורת טוש שבדקתי, יוצרו באותו בית חרושת (STABILO גרמניה) הם כולם הכילו1.6 מ"ל אבל המחירים היו שונים לגמרי, והמנצח מבחינת מחיר היה הטוש של לייף שנמכר ב70.69 לפני הנחה, וההנחה עליו היתה משמעותית.
כל הסיפור הזה גזל ממני בוקר שלם, חציו על המחשב, וחציו השני בהתרוצצות ברשתות השונות, לא מצאתי תשובה אחידה לגבי כל המוצרים, ובמרבית המקרים, המדבקה הלבנה לא עזרה לי בבחירת המוצר. אם זמן זה כסף הרי שאיבדתי יותר כסף מהזמן של ההשוואה ממה שהייתי מפסידה אם הייתי קונה בלי לחשוב. נדמה כי הדרך להגנת צרכנית הקוסמטיקה ארוכה מאוד כשמצד אחד ישנם יבואנים ורשתות שמפגיזים מחירים לא ראליים , והם יודעים במפורש שלא ימכרו אף פעם במחירים הללו, בשביל זה יש את מדבקות המבצע. מצד שני ישנם את חברות הקוסמטיקה שרוכשות אחת את השניה ומייצרות באותם המקומות את אותם המוצרים באריזות שונות ואין כמעט תחרות אמיתית ביניהם. הדרך להגנת צרכנית הקוסמטיקה מעולם לא היתה ארוכה מזו, והחוק החדש , כך מסתבר, לא שינה הרבה.
מזעזע.. מנסים לעזור ורק מדרדרים את המצב. חבל לי עלייך שבזבזת מזמנך היקר על התרוצצות בכל הרשתות אבל מצד שני מישהי הייתה צריכה לבדוק את זה. פוסט מצויין ולעניין.
השבמחקזה אף פעם לא בזבוז זמן לכתוב פוסט שיכול לעזור לקוראות החמודות שלי, מה שכן את צודקת הם היו צריכים לבדוק את הנושא לפני שחוקקו חוק חדש...
מחק